مقالات آموزشی

معرفی رشته های تخصصی اسکیت

معرفی رشته های تخصصی اسکیت

معرفی رشته های اسکیت

شاید برای اولین باری که وارد ورزش اسکیت می شوید بر این تصور باشید که اسکیت فقط پوشیدن کفش اسکیت و سواری با آن است. بسیاری از خانواده هایی که فرزندان آن ها در کلاس اسکیت شرکت می کنند اطلاعاتی درمورد رشته های اسکیت ندارند و پس از اینکه در این زمینه اطلاعاتی به آنان می دهیم متعجب می شوند.

بله! اسکیت دارای رشته های متفاوتی است که پس از اینکه هر فرد دوره های آموزش اسکیت را میگذراند میتواند با راهنمایی مربی و با توجه به استعدادی که دارد در یکی از این رشته ها شرکت کرده و به صورت حرفه ای وارد دنیای اسکیت شود. تا انتهای این مقاله با اسکیت طهرانی همراه باشید تا شما را با این رشته ها آشنا کنیم.

 

معرفی رشته های تخصصی اسکیت

 

 

 

اسکیت سرعت

اسکیت سرعت

اسکیت سرعت را می‌توان به عنوان مادر رشته های اسکیت نامید که در آن ورزشکاران با پوشیدن کفش اسکیت مخصوص توانایی خود را در سرعت و حرکت با رقیبان شان مقایسه می کنند. کفش اسکیت مخصوص، لباس استرج مخصوص، عینک، کلاه، چرخ های بزرگ از جمله مواردی است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکند.
بسیاری از افرادی که تازه‌وارد این ورزش شده‌اند اولین رشته ای که به آن جذب می‌شوند اسکیت سرعت است. شاید هنگامی که شما در حال تماشای ورزشکاران رشته سرعت هستید و یا زمانی که از طریق تلویزیون یا رسانه های اجتماعی این ورزش را دنبال می کنید به نظرتان بیاید که آنان بسیار راحت اسکیت می کند، در حالی که اینگونه نیست. استقامت بدنی و توانایی آنان و تمرینات بسیار زیاد باعث می شود تا بتوانند در این مسیر با موفقیت عمل کنند. این رشته در بین سایر رشته های اسکیت نکات ریز و دقیقی دارد که با رعایت کردن آن میتوان از سایر رقیبان جلو افتاد. اسکیت سرعت دارای زیر شاخه های متفاوتی می باشد.

 

 اسکیت برد

اسکیت برد

اسکیت برد یک ورزش اکشن است شامل سوارکاری و انجام ترفند ها با استفاده از اسکیت برد و همچنین یک فعالیت تفریحی، یک شکل هنری، یک شغل، سرگرمی، و یک روش حمل و نقل است. به صورت داخل سالن و خیابانی انجام می شود. اگر شما می خواهید در رشته اسکیت برد فعالیت کنید باید بر روی چابکی و اعتماد به نفس خود کار کنید تا بتوانید در این راه موفق باشید. فردی که در رشته اسکیت برد فعالیت می کند بر روی یک تخته چوب که در زیر آن چهار چرخ قرار گرفته است تمرین میکند. پس تا اینجا متوجه می شویم که رشته اسکیت برد با سایر رشته های اسکیت متفاوت است چرا که سایر رشته ها با استفاده از کفش اسکیت انجام می‌شوند اما اسکیت برد احتیاج به کفش اسکیت ندارد و با تخته چوبی و چرخ های آن اسکیت سواری می کنند.

 

 

اسکیت نمایشی

اسکیت نمایشی

شاید بتوان رشته اسکیت نمایشی را به عنوان یکی از چشم نواز ترین رشته های اسکیت به شمار آورد که در آن ورزشکار طراوت و شادابی بسیار زیادی دارد و با توانایی و قدرت قدرتی که در این رشته کسب کرده به انجام حرکات نمایشی بسیار زیادی می پردازد که بعضی از آن حرکت ها را بر روی یک چرخ انجام می دهند.این رشته جزو یکی از ورزش های المپیک به شمار می رود که به صورت تکی یا دو نفره یا گروهی انجام می شود.

کفش اسکیت این رشته با سایر اسکیت ها ظاهری متفاوت دارد. اسکیت ها دارای چهار چرخ هستند اما کفش اسکیت رشته نمایشی دارای سه چرخ می باشد. همچنین بوت آن نیز با سایر اسکیت های دیگر فرق می کند و مانند کفش زنانه، پاشنه دار است. فرقی نمی کند شما خانم باشید یا آقا می توانید در این رشته اسکیت شرکت کنید. اسکیت نمایشی دارای زیر شاخه های متفاوتی می باشد که ورزشکاری با توجه به سلیقه و علاقه ای که دارد می تواند یکی از آنان شرکت کند.

 

اسکیت هاکی

اسکیت هاکی

اسکیت هاکی از دیگر رشته‌های اسکیت است که ملاک آن سرعت، دقت و قدرت می باشد که به صورت تیمی برگزار می شود. اعضای تیم اسکیت هاکی پنج نفر هستند و مانند ورزش فوتبال باید بتوانند از دروازه خود دفاع کنند و به دروازه تیم حریف حمله کند. این رشته بر روی سطوح مختلف برگزار می شود و بازیکنان باید بتوانند با استفاده از کفش اسکیت مخصوص حرکت کرده و از طریق چوب هاکی، توپ پلاستیکی را وارد دروازه حریف کند تا بتوانند امتیاز کسب کند.
باید بدانید که ورود به رشته اسکیت هاکی زیاد هم آسان نیست و برای اینکه بتوانید در این مسیر موفق باشید به تلاش و پشتکار بسیار زیادی احتیاج دارید به این منظور شما باید هم بر روی مهارت و قدرت بدنی تان کار کنید و هم باید بتوانید سطح روابط اجتماعی خود را بالا نگه دارید. اسکیت هاکی دارای زیر شاخه های متفاوتی نیز می باشد از جمله: رولر هاکی، لینک هاکی یا هاکی با چرخ، اینلاین هاکی.

 

 

 اسکیت رولبال

اسکیت رولبال

رشته رولبال به نوعی بسکتبال با اسکیت به شمار می‌رود که شباهت بسیار زیادی با ورزش بسکتبال دارد که مهارت اسکیت سواری همراه با پرتاب توپ در کنار هم قرار می گیرند و هیچ کدام بدون دیگری معنی پیدا نخواهد کرد.اسکیت رول بال را می‌توان به عنوان یکی از جدید ترین و در عین حال جذاب ترین رشته های اسکیت به شمار آورد که در این میان طرفداران بسیار زیادی دارد. رول بال بازی است که بین دو تیم برگزار می شود و ترکیبی منحصر به فرد از اسکیت بسکتبال و هندبال و پرتاب توپ است این رشته متشکل از ۱۲ بازیکن (شش بازیکن در داخل زمین و شش بازیکن به عنوان ذخیره) می باشد. هدف اصلی این بازی، به ثمر رساندن حداکثر گل در یک زمان مشخص است. ویژگی اصلی رول بال این است که توپ در یک یا هر دو دست در هنگام پاس دادن به بازیکنان دیگر نگه داشته می شود و توپ به طور مکرر بر روی زمین پرتاب می شود.

 

اسکیت فری استایل

اسکیت فری استایل

اسکیت فری استایل عنوان یکی از رشته های جدید و بسیار فنی است شامل انجام ترفندهایی در اطراف یک خط مستقیم از مخلوط هایی با فاصله یکسان است. رشته فری استایل بسیار محرک و شاداب است که برای شرکت در این رشته احتیاج به تمرکز و تعادل بسیار زیادی دارید. این رشته نیز شامل دو رشته اصلی می باشد از جمله: حرکت بین مانع و سرعت بین مانع.
رشته فری استایل دارای کفش اسکیت مخصوص می باشد که برای انجام دادن حرکات نمایشی بسیار مناسب تر هستند.

 

رشته رولر آلپاین 

رشته اسکیت رولر آلپاین 

رشته رولر آلپاین به عنوان یک ورزش مسابقه‌ای جوان، سریع و پویا است که فقط در مسیر آسفالت برگزار می شود. در این رشته ورزشکار با پوشیدن کفش اسکیت مخصوص در زمین سرازیری حرکت کرده از بین تیر های دروازه عبور می کند. محبوبیت بالای این رشته از اسکیت، در گسترش و پر رونق شدن آن تاثیر بسیار زیادی دارد. اسکیت آلپاین ارتباط بسیار زیادی با اسلالوم و اسکی دارد. بدیهی است که این رشته، اسکیت بازان جوان و جویای هیجان را به خود جذب میکند. اسکیت آلپاین سرعت و تکنیک هر اسکیت سوار را در رقابت با حریفان محک میزند.

 

رشته رولر دانهیل

رشته اسکیت رولر دانهیل
رشته رولر دانهیل از جمله رشته‌های اسکیت است که ورزشکاران در مسیر های شیبدار و کوهستانی با سرعت زیاد به سمت پایین حرکت می کند. مانند سایر ورزش‌ها، اسکیت دانهیل نیز می‌تواند دارای خطر و یا آسیب های بسیار زیادی باشد چرا که اگر اسکیت سوار تعادل خود را در زمان حرکت در شیب از دست بدهد به دلیل داشتن سرعت بسیار زیاد و وجود شیب و پیچ های متعدد، می تواند زمینه ساز آسیب به وی می شود.

 

 

رشته رولر دربی

رشته رولر دربی
رولر دربی یک ورزش تماسی اسکیت است که توسط دو تیم ۱۵ نفره انجام می شود. این بازی شامل یک سری ضربات کوتاه که در آن هر تیم یک پارازیت (که ستاره های منحصر به فرد بر روی کلاه  او گذاشته شده است) و چهار مسدود کننده برای اسکیت کردن در خلاف جهت عقربه های ساعت در اطراف یک مسیر تعیین می کنند. پارازیت کننده با زدن اعضای تیم مقابل امتیاز کسب می کند. به این ترتیب تیم ها سعی میکنند مانع از پارازیت تیم حریف شوند در حالی که به پارازیت تیم خود کمک می کنند. در واقع هم حمله و هم دفاع را به طور همزمان انجام میدهند.

 

 

رشته اسکیت کراس

رشته اسکیت کراس

اسکیت کراس به عنوان یکی دیگر از رشته های اسکیت محسوب می‌شود که در آن تعدادی از بازیکنان بر روی یک سطح شیبدار ایستاده و با سرعت زیاد حرکت کرده و باید بتوانند در طول مسیر مشخص شده حرکت کرده و با گذشتن از موانع و سطوح شیبدار خود را به انتهای زمین مسابقه برسانند.

 

 

رشته رولر فری استایل (اگرسیو)

رشته رولر فری استایل (اگرسیو)
سکیت اگرسیو یا اسکیت تهاجمی یا بدلکاری به عنوان شدیدترین شکل اسکیت است. اوج هیجان را در رشته اسکیت اگرسیو میتوان پیدا کرد. این سبک را میتوان در پارک اسکیت و همچنین در خیابان یا شهر تمرین کرد. اسکیت های اگرسیو به طور خاص ساخته شده اند. اسکیت ها مجهز به ریل های تقویت شده (قاب ها) و زیره های پهن هستند. همچنین این اسکیت ها میتوانند برای سرخوردن از روی نرده ها و لبه ها و همچنین پرش های بلند از روی رمپ یا مجموعه پله ها استفاده شود. کیت های مخصوص این رشته به طور تخصصی اصلاح شده‌اند تا ورزشکاران برای انجام حرکت های تمرینی راحت تر عمل کنند.

 

رشته اسکوتر

رشته اسکوتر
اسکوتر از دیگر رشته های ورزش اسکیت است که برخلاف سایر رشته ها بدون کفش اسکیت می باشد این رشته توسط یک اسکیت مخصوص انجام می شود که فاقد بوت است. در این رشته ورزشی فرد با سوار شدن بر روی اسکوتر می تواند در زمین های مخصوص حرکت کرده و حرکات نمایشی بسیاری انجام دهد.

 

اسکیت فوتینز و رولر ساکر

اسکیت فوتینز و رولر ساکر
یکی از جدیدترین رشته های اسکیت را می توان اسکیت فوتینز یا رولر ساکر نامید. این رشته ترکیبی از اسکیت و فوتبال است که در بین افراد جذابیت زیادی دارد و توجه بسیاری را به خود جلب می کند. اسکیت فوتینز و رولر ساکر شباهت بسیار زیادی با فوتبال دارد که در آن بازیکنان با هدفی مشابه فوتبال در پی به ثمر رساندن گل هستند، با این تفاوت که به جای پوشیدن کفش، این بار اسکیت به پا دارند و با تیم حریف رقابت می کنند.

 

 

مطالب مرتبط:

راهنمای خرید اسکیت

دیدگاهی در مورد “معرفی رشته های تخصصی اسکیت

  1. میثم گفت:

    من اسکیت سرعت خیلی دوست دارم

  2. Parham_as79 گفت:

    چه جالب نمیدونستم اسکیت انقدر رشته داشته باشه🤔🤔😍👌

    1. ویراستار سایت گفت:

      خیلیا از رشته های اسکیت بی اطلاع هستن و فکر میکنن که اسکیت فقط همونی هست که مربی توی کلاسای آموزشی بهشون یاد دادن و خیلیا هم هستن که مربیشون توی یه رشته کار کرده و همون رو به شاگردشون یاد میدن، درصورتی که اگر به خانواده و شاگردا درمورد رشته های تخصصی اسکیت آگاهی درستی بدن، اون فرد میتونه رشته مورد علاقه‌شو انتخاب کنه🙃

  3. T.h گفت:

    اسکیت سرعت یکی از جذاب ترین رشته های اسکیته😍😍

    1. ویراستار سایت گفت:

      آره خیلیا این رشته رو دوست دارن👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *